Skoleverket og de tre stammers møte : skolen kan kun give grundlaget : det er livsforholdene som avgjør
Omtale
Hensynet til den samiske befolkning var viktigste drivkraft bak norske myndigheters tidligste satsing på opplysningsarbeid i det nordlige Norge. Skoleverket skulle få en sentral rolle i vårt lands politikk overfor den samiske og etter hvert også den kvenske befolkning. Et omstridt spørsmål var lenge om opplysnings- og misjonsarbeidet blant samene skulle skje på samisk eller norsk. Fra midten av 1800-tallet utmeislet myndighetene gradvis en minoritetspolitikk som hadde til erklært mål å fornorske samer og kvener. Hoveddelen av boka dreier seg om skoleverkets sentrale rolle i denne fornorskningspolitikken, en politikk som var toneangivende i en periode på ca. hundre år. Her drøftes motiver bak politikken og de mange tiltakene som ble iverksatt. I boka møter vi en del av de skolefolkene som sto i forreste rekke i dette fornorskningsarbeidet. Bokas siste del retter søkelyset mot et skoleverk på vei bort fra fornorskning og mot kulturell pluralisme, og her drøftes aktuelle utfordringer for skolen i møte med samiske, kvenske og flerkulturelle miljø. Eivind Bråstad Jensen er førsteamanuensis ved høgskolen i Tromsø med embetseksamen i pedagogikk. Han har bl.a. skrevet bøkene Fra fornorskningspolitikk mot kulturelt mangfold og Vegen inn i utdanningssystemet.
Betegnelse: Fra midten av 1800-tallet utarbeidet de norske myndighetene gradvis en minoritetspolitikk som hadde som mål å fornorske samer og kvener. I boken ser forfatteren på skoleverkets sentrale rolle i denne politikken som varte over en periode på ca. hundre år. Her drøfter han de ulike motivene og de mange tiltakene som ble iverksatt. Med litteraturliste og register.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788273890801
- Utgivelsesår: 2005
- Forlag: Eureka forlag
- Innbinding: Innbundet
- Serie: Eureka
- Nummer i serien: 7
- Språk: Bokmål
- Personer: Jensen, Eivind Bråstad
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 233