Skolen i klemme : dilemmaer og spenningsforhold
Omtale
Skoledebattantene i Norge kan plasseres i to leire, noen er for mer kontroll og disiplin, andre er opptatt av elevens frihet og ansvar for egen læring. I denne boken blir skole og utdanning analysert ut fra begrepene fast og flytende modernitet. Den faste innebærer visshet, kontroll, orden, stabilitet og likhet, mens den flytende er knyttet til tvil, frihet, fleksibilitet, endring og ulikhet. Flytende modernitet støtter opp under den progressive pedagogikken, mens restaurativ pedagogikk er forankret i den faste moderniteten. Debatten rundt Kunnskapsløftet viser et annet spenningsforhold, konflikten mellom nytte og danning.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788202256265
- EAN: 82-02-25626-7
- Utgivelsesår: 2006
- Forlag: Cappelen Damm
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Foros, Per Bjørn
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Utdanningspolitikk, Norge
- Omfang/format: 212 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 212