Rom for handling : skoleutvikling i et helhetsperspektiv
Omtale
Er det muligheter eller begrensninger som preger arbeidet i skolen? Kan skolen bli en lærende organisasjon? Boken setter organisasjonsteori, lokalt læreplanarbeid og skolebasert vurdering inn i en sammenheng. Boken presenterer en strategi for hvordan kollegaveiledning kan binde disse skoleutviklingstiltakene sammen, slik at lærerne får en kollegial støtte i de endringsprosessene de befinner i. Prosjektarbeid, arbeidsplaner, en timeplanløs skole, læreren som veileder og ekstern vurdering av skolen som organisasjon preger dagens skoledebatt. Forfatteren legger vekt på å problematisere de nye organisasjonsmodellene, og viser hvordan veiledning kan bidra til økt læring både hos elever og lærere. Konkrete eksempler og refleksjonsoppgaver illustrerer teoriene som blir presentert. Boken retter seg mot lærere og ledere i grunn- og videregående skole, samt studenter i lærerutdanningen.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788215001395
- EAN: 82-15-00139-4
- Utgivelsesår: 2002
- Forlag: Universitetsforlaget
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Helle, Lars
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Skoleutvikling
- Omfang/format: 339 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 2
- Utgave: 2
- Illustrert: Nei
- Sider: 339