Pedagogisk filosofi
Omtale
Nel Noddings innføringsbok gir en oversikt over ulike retninger i pedagogiskfilosofi representert ved pragmatisme, analytisk filosofi, eksistensialisme,fenomenologi, hermenutikk, kritisk terori, postmodernisme og feminisme. Boken er diskuterende, spørsmålreisende og eksempelifiserende i formen. Den spenner vidt, fra Sokrates, Platon og Aristotles - via Jean-Jacques Rosseau,Johan Friedrich Herbart og Friedrich Fröbel - til John Dewey, Jürgen Habermas og Jacques Derrida. Grunnleggende begreper som dialog, kunnskap, undervisning, læring, tenkning, moralsk oppdragelse og omsorg blir inngåendedrøftet. Tone Kvernbekk har skrevet en introduksjon til den norske utgaven. Med noter, litteraturliste og register.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788241708312
- EAN: 82-417-0831-9
- Utgivelsesår: 1997
- Forlag: Gyldendal
- Innbinding: Heftet
- Serie: Det utdanningsvitenskapelige bibliotek
- Språk: Bokmål
- Personer: Noddings, Nel
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Pedagogisk filosofi
- Omfang/format: 260 s.
- Målgruppe: Voksne
- Originaltittel: Philosophy of education
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 2
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 260