Om fjernsynet
Omtale
Sosiologen Pierre Bourdieu går i denne debattboken hardt ut mot journalistergenerelt, og TV-journalister spesielt. Fjernsynet er i ferd med å bli både økonomisk og symbolsk dominerende i det journalistiske feltet. Vi får stadigflere kanaler, men i stedet for å lede til mangfold mener Bourdieu at konkurransen om seerne fører til stadig økende homogenisering. Alle kanalenesøker å nå flest mulige, og resultatet er en allmenn trivalisering, også av nyheter og politisk stoff. En av de største farene Bourdieu påviser, er hvilke virkninger virkninger denne nyhets- og debattjournalistikken har på andre kulturelle felter - ingenting blir viktig før det har vært på TV. Med litteraturhenvisninger.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788205254343
- EAN: 82-05-25434-6
- Utgivelsesår: 1998
- Forlag: Gyldendal
- Innbinding: Innbundet
- Språk: Bokmål
- Personer: Bourdieu, Pierre
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Fjernsynsjournalistikk
- Omfang/format: 129 s.
- Målgruppe: Voksne
- Originaltittel: Sur la télévision
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 129