Observasjonsforskning i pedagogiske fag : en innføring i bruk av metoder
Omtale
Observasjon er en mye brukt metode når en ønsker å studere enkeltpersoner eller grupper i deres vante miljø. For å få godt utbytte av observasjonsforskning i slike situasjoner, er det nødvendig å kjenne denne metodens forutsetninger, styrker og begrensninger. Denne boka gir slik innsikt. Den behandler både kvantitativ og kvalitativ tilnærming til observasjonsforskning. Det legges stor vekt på å forklare forskningsprosedyrer. Disse belyses med eksempler, særlig fra forfatterens egen forskning. Temaene settes også inn i en vitenskapsteoretisk sammenheng.
Betegnelse: Forfatteren tar opp observasjon med så vel kvantitativ som kvalitativ forskningstilnærming. Hovedvekten i framstillingen er lagt på forskningsprosydyrer. Her nytter forfatteren eksempler, særlig fra egen forskning, for å belyse de ulike temaene hun tar opp. i tillegg til en slik praktisk metodisk innføring setter hun også temaene inn i en vitenskapsteoretisk sammenheng. Boka er nyttig for studenter og forskere som trenger innsikt om observasjonsforskning til bruk i pedagogikk, spesialpedagogikk og andre samfunnsvitenskapelige fag.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788213031066
- Utgivelsesdato: 19.04.2018
- Utgivelsesår: 2016
- Forlag: Kopinor
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Vedeler, Liv
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 158