Nyheten som hypertekst : tekstuelle aspekter ved møtet mellom en gammel sjanger og ny teknologi
Omtale
Hvordan kan nyhetshendelser formidles over Internett? Hva skjer med nyheten når den presenteres som hypertekst? Det er noen av spørsmålene som behandles i denne boka, som i norsk sammenheng er den første brede, forskningsbaserte fremstillingen av møtet mellom nyhetssjangeren og den digitale medieteknologien. Boken består av fire deler. I den første delen beskrives bl.a. noen kulturelle og journalistikkfaglige premisser for forståelsen av den nye teknologiens endringspotensial. I andre del utvikles noen prototypiske modeller for hypertekstuell nyhetsformidling. I tredje del diskuteres disse teksttypenes egenskaper mht. virkelighetsbeskrivelse og kommunikasjon. I siste del presenteres en større panelstudie som belyser brukernes vaner, holdninger og preferanser i forhold til nettbaserte nyheter. Boken har relevans innen fagfelt som medievitenskap, språkvitenskap og pedagogikk i tillegg til journalistikk. Noter og referanser.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788271472269
- EAN: 82-7147-226-7
- Utgivelsesår: 2001
- Forlag: IJ-forlaget
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Engebretsen, Martin
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Nyhetsformidling, Internett, kommunikasjonssosiologi
- Omfang/format: 351 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Ja
- Sider: 351