Norskfaget blir til : den lærde skolens morsmålsundervisning og danningstradisjoner fram til 1870
Omtale
Norskfaget har ikke noe entydig definert begynnelsespunkt, men ble innført på ulike tidspunkt i forskjellige skoleslag på grunnlag av ulik danningstenkning. Laila Aase viser her hvordan tre forskjellige danningsprosjekter har preget utviklingen av morsmålsfaget, og hvordan danningstenkningen endret seg på 1800-tallet.
Boken beskriver først og fremst morsmålsfaget i den lærde skolen, men inkluderer også perspektiver knyttet til andre skoleslag. Og i skoledebattene på 1800-tallet får vi glimt inn i problemstillinger som kan være svært aktuelle for oss i dag. Kampen om skolens dannelsesinnhold er ett eksempel. Ideer om hvordan elevene kan lære gjennom selvvirksomhet, eller tanker om hva som er god skriveopplæring, kan forekomme oss å være helt moderne. Å kjenne fagets røtter må være en viktig del av en norsklærers kompetanse.
Laila Aase (f. 1943) er amanuensis på Institutt for praktisk pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Her har hun ansvar for fagdidaktikk i norsk. Hun har vært medforfatter av en rekke lærebøker og har særlig bidratt til å utvikle fagfeltet norsk fagdidaktikk. I LNUs skriftserie har hun blant annet tidligere utgitt Stilskriving og danning (1988).
Boken er utgitt av Fagbokforlaget i samarbeid med Landslaget for Norskundervisning (LNU).
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788276748703
- Utgivelsesår: 2002
- Forlag: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke
- Innbinding: Heftet
- Serie: LNUs skriftserie
- Nummer i serien: nr 148
- Språk: Bokmål
- Personer: Aase, Laila
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Norsk språk, Undervisning - Historie
- Omfang/format: 256 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 0
- Utgave: 1
- Illustrert: Ja
- Sider: 256