Norskfaget blir til : den lærde skolens morsmålsundervisning og danningstradisjoner fram til 1870

Utsolgt
Utsolgt
ISBN/Varenr
9788276748703
Inngår i din bokpakke

Omtale

Norskfaget har ikke noe entydig definert begynnelsespunkt, men ble innført på ulike tidspunkt i forskjellige skoleslag på grunnlag av ulik danningstenkning. Laila Aase viser her hvordan tre forskjellige danningsprosjekter har preget utviklingen av morsmålsfaget, og hvordan danningstenkningen endret seg på 1800-tallet. Boken beskriver først og fremst morsmålsfaget i den lærde skolen, men inkluderer også perspektiver knyttet til andre skoleslag. Og i skoledebattene på 1800-tallet får vi glimt inn i problemstillinger som kan være svært aktuelle for oss i dag. Kampen om skolens dannelsesinnhold er ett eksempel. Ideer om hvordan elevene kan lære gjennom selvvirksomhet, eller tanker om hva som er god skriveopplæring, kan forekomme oss å være helt moderne. Å kjenne fagets røtter må være en viktig del av en norsklærers kompetanse. Laila Aase (f. 1943) er amanuensis på Institutt for praktisk pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Her har hun ansvar for fagdidaktikk i norsk. Hun har vært medforfatter av en rekke lærebøker og har særlig bidratt til å utvikle fagfeltet norsk fagdidaktikk. I LNUs skriftserie har hun blant annet tidligere utgitt Stilskriving og danning (1988). Boken er utgitt av Fagbokforlaget i samarbeid med Landslaget for Norskundervisning (LNU).
Vis hele omtalen… Vis mindre

Produktinformasjon

  • ISBN/Varenr: 9788276748703
  • Utgivelsesår: 2002
  • Forlag: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke
  • Innbinding: Heftet
  • Serie: LNUs skriftserie
  • Nummer i serien: nr 148
  • Språk: Bokmål
  • Personer: Aase, Laila
  • Litteraturtype: Faglitteratur
  • Emne: Norsk språk, Undervisning - Historie
  • Omfang/format: 256 s.
  • Målgruppe: Voksne
  • Aldersgrense: 0
  • Opplag: 0
  • Utgave: 1
  • Illustrert: Ja
  • Sider: 256