Mediesamfunnets moral
Omtale
Denne boken tar opp sosiologi og etisk teori om verdier og moral i forholdet mellom journalistikk, kilder og publikum. Som et bidrag til refleksjonen om den komplekse medieverdenen vi lever i, sprenger den det rådende begrepet "presseetikk". Den handler om moral og verdier slik de utfordres og uttrykkes i mediesamfunnet, og spør: Hvordan kan medienes etikk begrunnes? Hva er medienes eget bidrag til sin egen og samfunnets moral? Hvilken rolle spiller de selv i debatten om medier, moral og verdier? Diskusjonen retter seg særlig mot tre perspektiver: diskursetikk, dydsetikk og nærhetsetikk. Har litteraturliste.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788253022895
- EAN: 82-530-2289-1
- Utgivelsesår: 2001
- Forlag: Pax
- Innbinding: Innbundet
- Språk: Bokmål
- Personer: Rasmussen, Terje
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Massemedier, Etikk
- Omfang/format: 233 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 0
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 233