Lesing i utvikling : teoretiske og didaktiske perspektiver

Lesing i utvikling : teoretiske og didaktiske perspektiver
Lesing i utvikling : teoretiske og didaktiske perspektiver
I salg
ISBN/Varenr
9788245039139
Inngår i din bokpakke

Omtale

I denne boka presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå fagtekster. Sentrale temaer er begynneropplæring, prosessorientert forståelsesopplæring, utvikling av gode strategier i arbeid med lesing på tvers av fag og språklig elevmangfold. Alle temaene bygger på en kombinasjon av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Tredje utgave er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen og Kunnskapsløftet 2020. I det nye norskfaget er lesing særlig viktig i kjerneelementene «Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst». Samtidig står norskfaget sentralt i skolens arbeid med å utnytte den ressursen språklig mangfold er og i arbeidet for et inkluderende fellesskap. Disse temaene behandles i Lesing i utvikling. Boka er beregnet på lærerstudenter, lærere og andre fagfolk og studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om barn og unges leseutvikling. Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet der hun leder ph.d.-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Kulbrandstad er også styreleder i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Hun er tidligere medlem av den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har ledet rådet ved Norsk barnebokinstitutt.
Vis hele omtalen… Vis mindre

Produktinformasjon

  • ISBN/Varenr: 9788245039139
  • EAN: 978-82-450-3913-9
  • Utgivelsesdato: 01.02.2022
  • Utgivelsesår: 2022
  • Forlag: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke
  • Innbinding: Innbundet
  • Språk: Bokmål
  • Personer: Kulbrandstad, Lise Iversen
  • Litteraturtype: Faglitteratur
  • Emne: Lesing, før- og grunnskolen
  • Omfang/format: 331 sider
  • Målgruppe: Voksne
  • Aldersgrense: 0
  • Opplag: 0
  • Utgave: 3
  • Illustrert: Ja
  • Sider: 331