Lese for å lære : tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
Omtale
Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (i dette tilfellet samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (i dette tilfellet norsk) på tredje og femte klassetrinn. Det sentrale spørsmålet i boken er: Hva må til for å utvikle tospråklighet på et så høyt nivå at begge språk fungerer som gode redskaper for læring?
Betegnelse: Denne boken tar for seg lesekompetanse hos tospråklige elever. I denne sammenhengen er forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk særlig vektlagt. Elevenes lesekompetanse på minoritetsspråket (samisk), som er opplæringsspråket, sammenlignes med deres lesekompetanse på majoritetsspråket (norsk) på tredje og femte klassetrinn. Med litteraturliste.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788273891174
- EAN: 978-82-7389-117-4
- Utgivelsesdato: 17.12.2007
- Utgivelsesår: 2007
- Forlag: Eureka forlag
- Innbinding: Heftet
- Serie: Eureka forskningsserie
- Nummer i serien: 1/2007
- Språk: Bokmål
- Personer: Høier, Jorun
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Lesing, Flerspråklighet, før- og grunnskolen
- Omfang/format: 263 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 263