Læring og kulturelle redskaper : om læreprosesser og den kollektive hukommelsen
Omtale
Hvordan lærer vi? Tradisjonelt fins det to perspektiver på læring. Det ene ser mennesket som et tomt kar som fylles med kunnskap utenifra. Det andre ser menneskets læring som noe som bestemmes av indre, medfødte forutsetninger. Roger Säljö presenterer her et tredje, sosiokulturelt, perspektiv på læring. Han tegner et bilde av læring og utvikling av kunnskaper som noe mennesket gjør i samspill med omgivelsene. Vår evne til å bygge og bevare viten har vi fordi vi utvikler redskaper som bærer kunnskapene og erfaringene videre. Utviklingen av kulturelle redskaper gjør at vår måte å arbeide, kommunisere og leve på endres. Som en følge av dette igjen endres vår måte å lære og tolke verden.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788202258054
- EAN: 82-02-25805-7
- Utgivelsesår: 2006
- Forlag: Cappelen Damm
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Säljö, Roger, Moen, Sigrid
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Læring, pedagogisk psykologi
- Omfang/format: 259 s.
- Målgruppe: Voksne
- Originaltittel: Lärande och kulturella redskap
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 0
- Utgave: 1
- Illustrert: Ja
- Sider: 259