Læring : en introduksjon til perspektiver og metaforer
Omtale
Boken introduserer ulike perspektiver på læring som er, og har vært, fremtredende i forskningen på, og i diskusjonene om, skole og utdanning de siste hundre årene. Denne 2. utgaven er oppdatert og har fått et nytt kapittel om læring i et fenomenologisk perspektiv.
Måten vi oppfatter læring på, spiller en avgjørende rolle for hvordan undervisning planlegges, gjennomføres og evalueres. De forestillingene – eller metaforene – vi har for læring, danner utgangspunkt for hvordan læreplaner blir formulert, hvordan nasjonale prøver blir organisert, hva vi anser som god pedagogikk i klasserommene og andre læringsmiljøer, og hvilke forventninger vi har til barn og unge og – i vår tid – også til voksne. De perspektivene som blir presentert i denne boken, spenner fra behaviorisme og nevrovitenskap til situerte og sosiokulturelle tradisjoner.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788202846138
- EAN: 978-82-02-84613-8
- Utgivelsesdato: 21.08.2024
- Utgivelsesår: 2024
- Forlag: Cappelen Damm
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Säljö, Roger, Goveia, Ingvill Christina
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Læring, pedagogisk psykologi
- Omfang/format: 205 sider
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 0
- Utgave: 2
- Illustrert: Nei
- Sider: 206