Kropp, kunnskap og selvoppfatning
Omtale
Kroppens betydning for læring og kunnskapsutvikling er i liten grad klargjort i pedagogikken. I forskning om selvoppfatning er det ikke vanlig å fokusere på kroppens betydning fordanning og utvikling av selvoppfatningen. Liv Duesund tar utgangspunkt i kroppen for å forstå intellektuell og fysisk aktivitet og selvoppfatning. Hun bruker bevegelse som samlende begrep for all menneskelig aktivitet, både fysisk, sosial og intellektuell.
Betegnelse: Mennesker lærer om seg selv og andre gjennom fysiske aktiviteter. Kroppsøvingsfaget har tross dette ofte ikke blitt opplevd som pedagogisk relevant i skolens øvrige virksomhet. Heller ikke spesialpedagogikken har i særlig grad nyttet kroppserfaringer når en har tilrettelagt opplæring for funksjonshemmede elever. Forfatteren drøfter her bakgrunnen for denne situasjonen. Hun belyser også hvilke konsekvenser det vil ha å trekke kroppserfaringer mer aktivt inn i pedagogikken. Boka henvender seg til studenter og fagfolk i (spesial-)pedagogisk og idrettsfaglig utdanning. Har bibliografi.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788213100472
- Utgivelsesdato: 19.04.2018
- Utgivelsesår: 2017
- Forlag: Kopinor
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Duesund, Liv
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 168