Innføring i skoleutvikling for lærerstudenter : med FoU- og masteroppgaven som grunnlag
Omtale
Lærerstudenter skal i løpet av studiet lære hvordan de kan utvikle både egen praksis og skolens felles praksis. I boken argumenterer forfatteren for at FoU- og masteroppgaven er sentrale oppgaver som kan bidra til at studentene lærer å innta en kontinuerlig forskende holdning både til egen undervisning og til utviklingsarbeid på egen skole. FoU- og masteroppgaven har derfor fått stor plass, og i boken kan vi også følge lærerstudenter som jobber med disse oppgavene. I de første kapitlene får vi lese om skoleutvikling; hvorfor skoleutvikling er viktig, og hvordan en slik utvikling kan fremmes. De neste kapitlene beskriver hvordan forskningen både på bachelor- og masternivå kan gjennomføres. De siste kapitlene viser hvordan skoleforskning og skoleutvikling går hånd i hånd og er to sider av samme sak. Boken henvender seg spesielt til lærerstudenter som skal gjennomføre arbeid knyttet til FoU- og masteroppgaven i utdanningen, men også til lærere som ønsker å ta en mastergrad, og lærere og forskere som er opptatt av skoleutvikling. May Britt Postholm er professor i pedagogikk og i kvalitativ forskningsmetode ved NTNU.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788245039207
- EAN: 978-82-450-3920-7
- Utgivelsesdato: 11.04.2023
- Utgivelsesår: 2023
- Forlag: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Postholm, May Britt
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Skolen, Forskning
- Omfang/format: 239 sider
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 0
- Utgave: 1
- Illustrert: Ja
- Sider: 239