Inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen
Omtale
Hvordan er det å være lærer i en mangfoldig skole? Samtaler med lærere og vurdering av offentlige dokumenter viser at det er behov for mer kunnskap omkring opplæring av minoritetselever. Mange lærere arbeider for å få et godt sosialt klima, og de legger vekt på at elevene skal trives, men strever med å legge til rette for et godt faglig utbytte for minoritetselevene. De etterlyser refleksjoner over verdier, bedre samarbeid og kompetanseheving. Det er nødvendig å drøfte hva inkludering er og hvilke konsekvenser det skal få i opplæringen av språklige minoriteter.
I boka pekes det på at både språklige minoritets- og majoritetselever skal kvalifiseres til å være aktive deltakere i et samfunn preget av mangfold. Det betyr at hele skolen må gjenspeile de verdiene som ligger til grunn for et inkluderende samfunn.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788283141184
- EAN: 978-82-8314-118-4
- Utgivelsesdato: 03.05.2017
- Utgivelsesår: 2017
- Forlag: Portal forlag
- Innbinding: Heftet
- Serie: Portal akademisk
- Språk: Bokmål
- Personer: Jortveit, Maryann
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Flerspråklig opplæring, pedagogikk
- Omfang/format: 273 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 273