Et historisk perspektiv på idéene om en skole for alle : rekonstruksjon av sentrale tanker og tradisjoner med basis i Erik Pontoppidans og Ole Vigs pe
Omtale
Utgangspunktet for dette idéhistoriske arbeidet er prinsippene om tilrettelagt opplæring i skolen for alle . den inkluderende skole. Boka handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: Den første er startfasen for allmueskolen, representert ved tekster av Erik Pontoppidan (1698-1764). Den andre perioden presenteres ved Ole Vigs (1824-1857) pedagogiske tekster. Tekster fra begge disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og av forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger.
Betegnelse: Boken handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: startfasen for allmueskolen, med tekster av Erik Pontoppidan, den andre perioden presenteres ved Ole Vigs pedagogiske tekster. Tekstene fra disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger. Har litteraturliste.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788274770294
- Utgivelsesår: 2000
- Forlag: Unipub forlag - Oslo Academic Press
- Innbinding: Heftet
- Serie: Perspektiv: 17x24
- Nummer i serien: 3/2000
- Språk: Bokmål
- Personer: Johnsen, Berit
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 385