Et historisk perspektiv på idéene om en skole for alle : rekonstruksjon av sentrale tanker og tradisjoner med basis i Erik Pontoppidans og Ole Vigs pe

Utsolgt
Utsolgt
ISBN/Varenr
9788274770294
Inngår i din bokpakke

Omtale

Utgangspunktet for dette idéhistoriske arbeidet er prinsippene om tilrettelagt opplæring i skolen for alle . den inkluderende skole. Boka handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: Den første er startfasen for allmueskolen, representert ved tekster av Erik Pontoppidan (1698-1764). Den andre perioden presenteres ved Ole Vigs (1824-1857) pedagogiske tekster. Tekster fra begge disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og av forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger. Betegnelse: Boken handler om pedagogisk debatt med relasjon til den tidlige barneskolens indre anliggende. To perioder er satt i fokus: startfasen for allmueskolen, med tekster av Erik Pontoppidan, den andre perioden presenteres ved Ole Vigs pedagogiske tekster. Tekstene fra disse periodene drøftes i lys av historisk og samtidig kontekst i norsk, nordisk og europeisk idéperspektiv. Blant annet drøftes barndomshistorie, forståelse av barns læring og forhold og muligheter for mennesker med funksjonshemninger. Har litteraturliste.
Vis hele omtalen… Vis mindre

Produktinformasjon

  • ISBN/Varenr: 9788274770294
  • Utgivelsesår: 2000
  • Forlag: Unipub forlag - Oslo Academic Press
  • Innbinding: Heftet
  • Serie: Perspektiv: 17x24
  • Nummer i serien: 3/2000
  • Språk: Bokmål
  • Personer: Johnsen, Berit
  • Litteraturtype: Faglitteratur
  • Aldersgrense: 0
  • Opplag: 1
  • Utgave: 1
  • Illustrert: Nei
  • Sider: 385