Elevtilpasset opplæring : en innovasjonstilnærming
Omtale
Grunntanken i boken er at den politiske ideen om å utvikle en inkluderende skole med tilpasset opplæring for alle må betraktes som en ledestjerne man aldri kan nå, men som man må strekke seg etter. En konsekvens av dette er at lærere, ledere og rådgivere i skolen må bli innovatører. Forfatterne argumenterer for en profesjonell innovatører- og problemløserrolle, samtidig som de advarer mot byråkratisering av skolen og tendenser til å gjøre lærere og skoleledere til funksjonærer. Boken presenterer et forsøk på å operasjonalisere tankegodset som ligger til grunn for ulike teoretiske tradisjoner. I boken utvikler forfatterne sin teori om hva som kan forbedre praksis. Lokalt utviklingsverktøy vil være det beste verktøyet for endring og læring både på individ-, klasse og skolenivå. Har referanser og stikkordregister.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788215002477
- EAN: 82-15-00247-1
- Utgivelsesår: 2002
- Forlag: Universitetsforlaget
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Skogen, Kjell, Buli-Holmberg, Jorun
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Spesialpedagogikk
- Omfang/format: 212 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 2
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 212