Det levende ordet i en krevende klasse
Omtale
SKRIFTSERIEN KLASSEROMSFORSKNING Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksempler på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskninga belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene. . "Det levende ordet" i en krevende klasse er en kasusstudie fra skolehverdagen om hvordan en kunst- og håndverklærer stimulerer til samspill i en krevende klasse ved hjelp av språket. Tove Pettersson beskriver det som skjer i klasserommet ved hjelp av teaterets dramaturgi fordi det er den genren som best fanger opp det ho kan observere. "Skuespillet" handler om lærerens forsøk på å skape en arena for det levende ordet i denne krevende klassen. Et bredt spekter av strategier blir tatt i bruk og disse tolkes i lys av kulturhistorisk aktivitetsteori.
Betegnelse: Boken er en kasusstudie fra skolehverdagen om hvordan en kunst- og håndverklærer stimulerer til samspill i en krevende klasse ved hjelp av språket. Forfatteren beskriver det som skjer i klasserommet ved hjelp av teaterets dramaturgi fordi det er den genren som best fanger opp det hun kan observere. Skuespillet handler om lærerens forsøk på å skape en arena for det levende ordet i denne krevende klassen. Et bredt spekter av strategier blir tatt i bruk og disse tolkes i lys av kulturhistorisk aktivitetsteori. Har litteraturliste.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788251916301
- EAN: 978-82-519-1630-1
- Utgivelsesår: 2000
- Forlag: TAPIR Akademisk Forlag
- Innbinding: Heftet
- Serie: Skriftserien Klasseromsforskning
- Nummer i serien: 9
- Språk: Bokmål
- Personer: Pettersson, Tove, Mæland, Annlaug Flem, Sigrun Gudmundsdottir, Tina
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 165