Da slipp du å sitt der å vær dum : en fenomenologisk studie av gutters opplevelse knyttet til bruk av læringsstrategier

Utsolgt
Da slipp du å sitt der å vær dum : en fenomenologisk studie av gutters opplevelse knyttet til bruk av læringsstrategier
Da slipp du å sitt der å vær dum : en fenomenologisk studie av gutters opplevelse knyttet til bruk av læringsstrategier
Utsolgt
ISBN/Varenr
9788251922197
Inngår i din bokpakke

Omtale

I denne studien får vi møte tre gutter fra sjuende trinn. Dette er gutter som har lang erfaring med å bruke læringsstrategier i arbeid med tekster. Spørsmålet Elin Moen stiller er hvordan de opplever at dette har betydning for deres tekstforståelse og læring. I analysen av datamaterialet kommer Elin Moen fram til tre kategorier. For det første finner hun at guttene opplever læringsstrategier som et kognitivt hjelpemiddel: De hjelper dem til å organisere stoff, hjelper dem når de skal tilegne seg nytt stoff og hjelper dem til å jobbe med krevende tekster. For det andre finner hun at bruk av læringsstrategier bidrar til å øke motivasjonen for å jobbe med tekster: Guttene opplever at en tekst som i utgangspunktet kan være kjedelig eller vanskelig, blir morsom og spennende når den blir jobbet med ved hjelp av læringsstrategier. For det tredje, opplever guttene at bruken av læringsstrategier bidrar til mestringsfølelse: Med læringsstrategier som utgangspunkt opplever guttene at de alltid kan forholde seg til og skrive noe om en tekst. Dette gir en følelse av mestring. De kan vise at de får til noe i kraft av egen innsats. Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksemplar på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene. Betegnelse: Boka inneholder en undersøkelse av tre sjuendeklassegutters bruk av læringsstrategier i arbeid med tekster. Guttene blir spurt om hvordan bruk av læringsstrategier har betydning for deres læring og tekstforståelse. I analysen kommer forfatteren fram til følgende: Guttene opplever læringsstrategier som et kognitivt hjelpemiddel, bruk av læringsstrategier gir økt motivasjon for å arbeide med tekst, og gir i tillegg økt mestringsfølelse. Har litteraturliste.
Vis hele omtalen… Vis mindre

Produktinformasjon

  • ISBN/Varenr: 9788251922197
  • EAN: 978-82-519-2219-7
  • Utgivelsesår: 2006
  • Forlag: TAPIR Akademisk Forlag
  • Innbinding: Heftet
  • Serie: Skriftserien Klasseromsforskning
  • Nummer i serien: 17
  • Språk: Bokmål
  • Personer: Moen, Elin
  • Litteraturtype: Faglitteratur
  • Målgruppe: Voksne
  • Aldersgrense: 0
  • Opplag: 1
  • Utgave: 1
  • Illustrert: Nei
  • Sider: 0