Å fortelle om fortiden : fortellingen i historie- og samfunnsfagundervisning
Omtale
I de siste årene har interessen for fortellingen om fortiden økt sterkt i Norge. Det er mange grunner til denne interessen: Ved fortellingen kan eleven utvikle sine evner til innsikt og innlevelse. Ved fortellingen fremtrer viktige sider ved historiedidaktikken og historieforskningen. Og dessuten: Fortellingen er i stand til å begeistre og fascinere på tvers av tid og sted, og slik føre mennesker nærmere hverandre.
Å fortelle om fortiden er en grunnleggende innføring i fortellingen i historie- og samfunnsfagundervisningen som teori og praksis. Fortellingen vurderes i forhold til barn og unges forutsetninger, i forhold til historiedidaktikk og historievitenskap. Fortellingen åpner for praksis ved å vise ulike typer fortellinger, ulike måter fortellingen kan brukes på, og ved metodiske råd for øvrig.
Nå foreligger for første gang på norsk en bok som drøfter fortellingen i lys av moderne historiedidaktikk og med tanke på praktisk undervisning. Boken retter seg mot lærere i samfunnsfag i grunnskolen og studenter i lærerutdanningen og i den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU).
Betegnelse: Boka drøfter fortellinga i lys av moderne historiedidaktikk og med tanke på praktisk undervisning. Den gir ei innføring i fortellinga i historie- og samfunnsfagundervisninga som teori og praksis, og vurderer fortellinga i forhold til barn og unges forutsetninger i forhold til historiedidaktikk og historievitenskap. Har litteraturliste.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788276342109
- EAN: 82-7634-210-8
- Utgivelsesår: 1999
- Forlag: Høyskoleforlaget
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Bøe, Jan Bjarne
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Historie, Undervisning, før- og grunnskolen
- Omfang/format: 152 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Ja
- Sider: 152