Veiledning som redskap i profesjonell utvikling : om yrkesfaglig veiledning for lærere
Omtale
I en veiledning der didaktikken står sentralt er det viktig å vise ydmykhet for veisøkernes perspektiv og situasjon. Samtidig skal man tørre å utfordre studentenes etablerte tenkemåter. Dette krever både nærhet og distanse til den didaktiske tematikken i veiledningssamtalene, og språket må være det viktigste medierende redskapet. Leserne av denne boka blir oppfordret til å øve på veiledning og samtidig diskutere eksemplene som blir gitt utover i boka. For både handlingsregler og utøvelse av skjønn er nødvendig for å utøve god veiledning, hevder forfatteren.
Alle lærerutdanningsinstitusjoner oppfordres i dag til å ha en veilederutdanning. Denne boka er ment som en lærebok i dette studiet. Her betraktes lærere i skole og barnehage som en profesjonsgruppe, og eksempelmaterialet og de praktiske øvelsene er hentet fra begge institusjoner.
]]>Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788202482435
- EAN: 978-82-02-48243-5
- Utgivelsesdato: 09.06.2015
- Utgivelsesår: 2015
- Forlag: Cappelen Damm
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Østrem, Sissel
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Lærere, Veiledning
- Omfang/format: 236 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 0
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 234